Czytelnia
- ZAGADNIENIA TEORETYCZNE, PRAWNE, KONTEKST SPOŁECZNY, KULTURALNY
- Magdalena Popowska – Rola kultury muzycznej we wzmacnianiu uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu społecznym
- Ryszard Popowski – Talent, uzdolnienie w edukacji osób z niepełnosprawnościami.
- Ryszard Popowski – Postulaty integracji, a praktyka społeczna praktycznej edukacji muzycznej (artystycznej).
- Ryszard Popowski – Wprowadzenie do problematyki animacji kultury muzycznej w środowisku osób z niepełnosprawnościami.
- Ryszard Popowski – Analiza treści art. 30 Konwecji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych – wdrożenie.
- Mirosława Lipińska, Ryszard Popowski – Zadania nauczycieli muzyki, organizacji i instytucji kultury muzycznej w świetle artykułu 30 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
- Ryszard Popowski – II Konwencja Muzyki Polskiej – uczestnictwo osób z niep. intelektualną w kulturze muzycznej.
- Ryszard Popowski – Metropolitalne uwarunkowania animacji kultury osób z niepełnosprawnościami.
- red. Mirosław Grusiewicz – Edukacja musi się zmienić – idee Ryszarda Popowskiego.
- Ryszard Popowski – Uniwersalne i specyficzne uwarunkowania animacji kultury w środowisku osób z niepełnosprawnościami
- Ryszard Popowski, Mirosław Grusiewicz – Do jakiej kultury prowadzi współczesna powszechna edukacja muzyczna.
- Elżbieta Harasiuk, Beata Dąbrowska – Szkoły w Laskach.
- Grażyna Bejster – Śpiewam na cały głos … – włączanie do życia publicznego przez kulturę dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Mirosław Grusiewicz – Problemy edukacji muzycznej osób z niepełnosprawnościami w Wychowaniu Muzycznym.
- METODYKA EDUKACJI MUZYCZNEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
- Ryszard Popowski – Jak zacząć grać, jak dołączyć do amatorskiej kultury muzycznej?
- red. Ryszard Popowski – Jak radzić sobie z uporem ucznia, który … chce się nauczyć grać.
- Robert Bracki – Orkiestra dęta od podstaw.
- Mirosław Brzana – Moja klasa keyboardzistów.
- Anna Stawicka – Chodź na muzykę czyli między terapią a edukacją muzyczną autystów.
- Katarzyna Pląskowska – Zwykle trzeba bardzo długo czekać na efekty, ale warto.
- Ryszard Popowski – Muzyka elementarna – uwagi do uczenia utworów.
- Marlena Mandziuk – Kultura artystyczna osób z niepełnosprawnością okiem młodego terapeuty.
- Adam Skrętny – Tyflopedagogika instrumentalna – autorski program nauczania gry na gitarze przy pomocy audiobooków gitarowych.
- KULTURA ARTYSTYCZNA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
- Edyta Górska – 20 lat minęło – historia orkiestry Koła PSOUU w Tczewie.
- Urszula Roguska – 10 lat konkursu Pieśni Historycznej na Pomorzu.
- Olga Komorowska – Nasze dzieciaki.
- oprac. Mirosław Grusiewicz – Przykłady działań w zakresie kształtowania kultury muzycznej w środowiskach osób z niepełnosprawnościami.
- ARTYKUŁY PRASOWE
- Łukasz Rudziński – Niepełnosprawni muzycy brawurowo zagrali w Filharmonii.
- Anna Mazurek-Klein – Promenadą ku społeczeństwu.
- Magdalena Mateja – Tysiące drobnych sprawności.
Magdalena Popowska jest absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego – kierunku socjologia. Rola kultury muzycznej we wzmacnianiu … jest pracą magisterską autorki – 2019. Praca bazuje na cyklu wywiadów środowiskowych przeprowadzonych z rodzicami osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Magdalena Popowska jest członkiem Orkiestry Vita Activa oraz nauczycielem w ECEKON. Jest współautorem artykułu (z Ryszardem Popowskim) Nowe obszary edukacji muzycznej – nowe funkcje muzyki – muzyka i kultura muzyczna jako narzędzie włączenia społecznego osób niepełnosprawnych
intelektualnie. W: Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje. Red. Marcin Choczyński, Agata Rozalska, Katarzyna Drzewek. Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2018, s. 209 – 223.Artykuł rozpatruje uniwersalne i specyficzne uwarunkowania rozumienia
pojęcia talent w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami i
niepełnosprawnością intelektualną, odwołuje się do doświadczeń ECEKON w
kształceniu osób z niepełnosprawnością intelektualną wykazujących cechy
uzdolnienia muzycznego.Ryszard Popowski – Talent, uzdolnienie w edukacji osób z niepełnosprawnościami.
Artykuł jest odpowiedzią na artykuł dziennikarza Mateusza Różańskiego Grać nie każdy może …, opublikowanego w magazynie Integracja nr 4/2019 (156), s. 28 – 30. Osoby z niepełnosprawnościami zabiegają o dostęp do szkół muzycznych, przy czym napotykają na znaczne trudności w dostępie do tej edukacji. Ryszard Popowski w artykule Postulaty integracji a praktyka społeczna praktycznej edukacji muzycznej (artystycznej), dokonuje merytorycznej analizy uwarunkowań dostępu do szkolnictwa muzycznego (artystycznego) osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, wskazuje na specyfikę tego szkolnictwa, proponuje konkretne rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W artykule poruszone są następujące zagadnienia: zasadniczne problemy aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnościa, arteterapia czy uczestnictwo w kulturze, cele publikacji numeru specjalnego czasopisma dla nauczycieli muzyki, poświęconego osobom z niepełnosprawnościami.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 2, 2016, s. 4 – 7.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/materialy-lt-br-gt-dla-zarejestrowanych_z_34.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Materiał zawiera analizę Artykułu 30, stanowiącego o udziale w kulturze i sporcie, napisaną pod kątem zadań wykonawczych. Lokalizuje postanowienia konwencji w kontekście współczesnej kultury i metod animacji kultury artystycznej, szczególnie muzycznej. W zakończeniu wymienione są zadania jakie należy wykonać praktycznie, by postanowienia Konwencji mogły zostać zrealizowane. Jednym z takich zadań jest powołanie placówki, tak jak w kulturze uniwersalnej, specjalizującej się i koncentrującej się na tych zagadnieniach.
Ryszard Popowski – Analiza treści art. 30 Konwecji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych – wdrożenie.
W artykule poruszone są zagadnienia dotyczące edukacji muzycznej osób z niepełnosprawnościami oraz ich czynnego udziału w kształtowaniu współczesnej kultury muzycznej. Szczególną rolę mają do spełnienia nauczyciele muzyki pracujący w szkołach powszechnych. Praca w placówkach pomocowych może być dla nich dodatkowym miejscem pracy a środowisko osób z niepełnosprawnościami pozyska doskonale wykształconą kadrę.
Zobacz: Wychowanie Muzyczne, nr 2, 2016, s. 8 – 14.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_50.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Zawiera sprawozdanie z przebiegu panelu poświęconego uczestnictwie w kulturze osób z niepełnosprawnością prowadzonego przez Mirosławę Lipińską i ustalenia zadań do wykonania.
W: Społeczeństwo dla wszystkich. Kwartalnik PSOUU. Nr 2 (50) 2014, s. 22 – 23.
Czytaj, pobierz numer czerwcowy 2014: http://psouu.org.pl/publikacje-spoleczenstwo
Zobacz materiały z II Konwencji Muzyki Polskiej na stronie Instytutu Muzyki i Tańca:
http://www.konwencjamuzyki.pl/pl/2014/materialy
Artykuł przygotowany na Kongres Smart Metropolia Gdańsku 2016. Na przykładzie ECEKON wskazuje na okoliczności animacji kultury osób z niepełnosprawnościami żyjących w aglomeracji.
ECEKON – smart metropolia – uwarunkowania metropolitalne – pdf
ECEKON – smart metropolia – uwarunkowania metropolitalne – word
Artykuł zawiera przegląd poglądów na temat powszechnej edukacji muzycznej jakie opublikował, na forum facebookowych Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki, Ryszard Popowski. Wiele z nich przeciwstawia się steotypom edukacyjnym, stąd taki tytuł tego artykułu. Jednym z poruszanych wątków są przykłady rozwoju kultury muzycznej w środowisku osób z niepełnosprawnościami. Dyskusja odbyła się przed II Konwencją Muzyki Polskiej w Warszawie w 2014 roku.
W: Wychowanie Muzyczne, nr 2, 2014, s. 54 – 56.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/materialy-lt-br-gt-dla-zarejestrowanych_z_34.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Artykuł Uniwersalne i specyficzne uwarunkowania animaacji kultury w środowisku osób z niepełnosprawnościami – co nam podpowiada art. 30 Konwencji ONZ wskazuje na problemy lokalizacji kultury osób z niepełnosprawnościami w kulturze współczesnej. Zwraca uwagę na rolę ośrodków opiekuńczych i pomocowych w animacji tej kultury. To w nich ukształtuje się powszechność dostępu i jakość tej kultury.
W: Społeczeństwo dla wszystkich, nr 3 (59) wrzesień 1016, s. 22- 24.
Film dokumentalny ukazuje występ wspomagany w środowisku zamkniętym, ze wsparciem instruktora. Występ ma wszystkie wartości występu publicznego (kompetencje wykonawców i okoliczności wykonania koncertu), ale ze względu na jego miejsce, przestrzeń publiczną zamkniętą (we własnym gronie), nie tworzy problemów związanych z wartościowaniem i oceną prezentacji. Posłuchaj jak śpiewa Małgorzata Tomaszewska.
Artykuł zawiera ustalenia panelu poświęconego powszechnej edukacji muzycznej z II Kongresu Muzyki Polskiej.
W: Wychowanie muzyczne, nr. 3/ 2014, s. 10 -14.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/materialy-lt-br-gt-dla-zarejestrowanych_z_34.html
login: ecekon
hasło: ecekon
(Podczas tego Kongresu (IMT, Warszawa 2014 r) zrealizowany został także panel poświęcony kulturze muzycznej osób z niepełnosprawnościami. Panel prowadziła Mirosława Lipińska.) Arykuł na ten temat:
W: Społeczeństwo dla wszystkich. Kwartalnik PSOUU. Nr 2 (50) 2014, s. 22 – 23.
Czytaj, pobierz numer czerwcowy 2014: http://psouu.org.pl/publikacje-spoleczenstwo
Zobacz materiały z II Konwencji Muzyki Polskiej na stronie Instytutu Muzyki i Tańca:
Autorki pracują w szkole muzycznej dla osób niewidomych w Laskach. W artykule opisują specyficzne aspekty edukacji muzycznej osób niedowidzących i niewidomych. Artykuł zawiera biogramy absolwentów szkoły muzycznej.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 2, 2016, s. 23 – 33.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/dla_zarejestrowanych_nrz_89.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autorka jest dyrektorem Ośrodka Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczego i Niepublicznej Szkoły Przysposobienia do Pracy przy Polskim Stowarzyszeniu na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – Koło w Gdańsku. Autorka prezentuje różne formy edukacji kulturalnej stosowane w tych placówkach. We wstępie artykułu zamieszczona jest charakterystyka tego rodzaju szkolnictwa.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 2, 2016. s. 15 – 22.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/numer_nr_88.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Zobacz film dokumentalny związany z artykułem: Na całe gardło śpiewałem
Autor jest redaktorem naczelnym Wychowania Muzycznego. Artykuł zawiera przegląd 10 publikacji na temat kultury osób z niepełnosprawnościami, jakie ukazaly się dotychczas na łamach czasopisma.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 3, 2016, s. 68 – 72.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/materialy-lt-br-gt-dla-zarejestrowanych_z_34.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Czy osoba z niepełnosprawnością może grać na instrumentach?
Odpowiedź brzmi – ależ oczywiście, może grać na większości instrumentów jakie znamy. Może także grać na tych mniej popularnych, w tym na instrumentach ludowych i egzotycznych. Taka optymistyczna i stanowcza odpowiedź wymaga kilku uściśleń.
Nie każda osoba z niepełnosprawnością poradzi sobie z nauką gry i samą grą. Do nauki potrzeba jest możliwość porozumienia z nauczycielem a do grania potrzebna jest elementarna samodzielność ruchowa i podstawowa podbudowa intelektualna. Do gry włączyć można, przy pomocy współczesnej techniki cyfrowej, osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Ale zawsze potrzebne jest zainteresowanie muzyką i chęci a tu nie ma większych różnic między osobami pełno- i niepełnosprawnymi. Jest wiele osób pełnosprawnych zdolnych muzycznie, ale bez chęci wykorzystania tej dyspozycji. Jest wiele osób o małej sprawności ale wielkim zamiłowaniu do muzyki i ogromnej determinacji by nauczyć się grać. To dla nich powstał ECEKON.
Co to znaczy – umieć grać.
Poziom zaawansowania w grze jest bardzo zróżnicowany. Oczywiście w pracy z osobami z niepełnosprawnościami nie może być mowy o graniu na miarę wirtuozów, którzy wsparci talentem, przez kilkanaście lat, po kilka godzin dziennie doskonalą swe umiejętności. Trzeba znaleźć drugi biegun sztuki muzycznej – a jest nim poziom sprawności w grze zasadniczy, prosty, przystępny ale dający pełną satysfakcję muzyczną, estetyczną. Poziom ten wyznacza umiejętność wykonania melodii o niewielkiej komplikacji. By nie wchodzić w szczegóły czysto muzyczne, można przywołać melodie, które powszechnie znamy. Przyjąć można, że podstawowy stopień umiejętności muzycznych określają znane nam dobrze melodie polskich kolęd. Są one piękne w sensie artystycznym ale i proste. Prostota ta, to niewielkie rozmiary utworu, powtarzalność części, schematy rytmiczne bazujące na proporcjach 2/1. Wszelkie melodie o takiej komplikacji wykonane poprawnie (sprawnie zagrane) wyznaczają podstawowy poziom sprawności i samodzielności muzycznej. O osobie, która taką melodię potrafi samodzielnie zagrać, z całą pewnością można powiedzieć, że umie grać na instrumencie.
Na jakich instrumentach osoba z niepełnosprawnością można grać takie melodie?
Z doświadczeń ECEKON wynika, że takich instrumentów jest wiele. Łatwiej jest wykluczyć instrumenty, na których gra melodii jest bardzo trudna. Niestety jest to bardzo popularna gitara klasyczna – gra wymaga skomplikowanych i bardzo precyzyjnych ruchów palców, flet poprzeczny – potrzebne są długie i giętkie palce a gra się w niewygodnej pozycji bocznej, dodatkowym utrudnieniem jest brak kontroli wzrokowej, skrzypce – potrzebna wyjątkowa precyzja i sprawność ruchowa. Instrumenty budowane są dla osób sprawnych, dlatego decyzję o wyborze instrumentu dla osoby z niepełnosprawnością zawsze należy podejmować w sposób szczególnie rozważny, biorąc pod uwagę możliwości ruchowe, mentalne jak i charakterologiczne.
Od czego zacząć?
Najłatwiej zacząć od melodycznych instrumentów perkusyjnych, od dużych instrumentów sztabkowych – metalofonów i ksylofonów. Szczególnie polecić należy wibrafon – jego piękne, długie, fascynujące brzmienie, niezwykle bogate w swej dźwiękowości, duże wymiary sztabek, prosty ruch potrzebny do grania, użycie dwu rąk do tej samej czynności, także możliwość obserwacji swego działania (dokładnie widzę co robię) – pozwala na efektywne wdrożenie ucznia do wykonywania zadań muzycznych. Inaczej mówiąc przy pomocy instrumentów sztabkowych najłatwiej ucznia nauczyć uczenia się grania i podstaw samej muzyki.
A inne instrumenty melodyczne?
Uczniowie ECEKON potrafią grać proste melodie na trąbkach a akompaniować (grać kilka dźwięków) na sakshornach i tubie, potrafią grać na dwie ręce na fortepianie a inni akompaniować im na kontrabasie grając pojedyncze dźwięki. Potrafią grać melodie na keyboardzie i akompaniować sobie przy pomocy automatów akordowych i rytmicznych. Grać melodie na saksofonie z towarzyszeniem nauczyciela na fortepianie, grać na harfie i cytrze motywy melodyczne i melodie. Przystępne instrumenty to saksofon, akordeon, sprawniejsze osoby mogą podjąć grę na wiolonczeli. Zawsze należy zastanowić się nad fizycznym i mentalnym wyborem i dopasowaniem instrumentu do osoby. W szkołach muzycznych to zjawisko powszechne i naturalne. Instrument musi się uczniowi podobać, co oznacza odpowiadać mu, ale też musi być dla danej osoby przystępny – właśnie przystępny fizycznie i mentalnie. Mając dostęp do bezpośredniej kultury muzycznej przez grę na akustycznych instrumentach, pozostaje nam tylko cieszyć się wraz z naszymi uczniami muzyką. Uczyć nowych utworów i doskonalić umiejętności, sięgając do nowych utworów, o coraz bardziej złożonych partiach instrumentalnych. Nauka gry na instrumencie da uczniom z niepełnosprawnościami pełną satysfakcję osobistą i artystyczną. To że nauka dłużej będzie trwała nie ma znaczenia.
Rzeczywista instrumentalna kultura muzyczna a kultura zastępcza?
Współcześnie mamy dostęp do nieograniczonego zbioru utworów muzycznych. Grając je na prawdziwych, dobrej jakości instrumentach, możemy równocześnie zapomnieć o ofercie zastępczej, często kierowanej do osób z niepełnosprawnością, która polega na “twórczym” graniu na przedmiotach co współcześnie jest modne i uznawane za nowoczesne. W tym czasie można nauczyć się grać proste utwory na saksofonie czy trąbce, na metaloonie, keyboardzie, fortepianie, harfie. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną uczy się powoli. Czas jaki osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą przeznaczyć na edukację powinien być bardzo racjonalnie wykorzystany. Dlatego warto sięgną po to, co oferuje nam współczesna kultura muzyczna – bogactwo świata prawdziwych instrumentów i bezkresny świat pięknych utworów. Warto cieszyć się autentycznymi sprawnościami artystycznymi, odrzucając zastępczy świat „twórczości” stworzony z niewiary w muzyczne możliwości edukacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną, w istocie izolujący osoby z niepełnoprawnością intelektualną od muzyki dostępnej osobom pełnosprawnym.
Co robić?
Wszyscy – pełno i niepełnosprawni uczmy się grać na prawdziwych instrumentach. To łatwiejsze niż się zwykle sądzi. Osoba pełnosprawna już po kilku godzinach będzie odczuwała efekty swej edukacji. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną potrzebuje więcej czasu, niekiedy dużo, dużo więcej, ale też większość z nich doczeka się satysfakcjonujących efektów swej nauki.
Cierpliwości i wytrwałość jest cechą niezbędną w tym działaniu i dotyczy wszystkich ludzi. Rodzicom naszych uczniów gratulujemy determinacji, dziękujemy za zaufanie i za to, że wielu z nich kupiło swoim dzieciom (młodszym i dorosłym) prawdziwe, dobrej jakości, często kosztowne instrumenty.
Co możemy zrobić? Powiększać krąg melomanów i uczniów, doskonalić umiejętności grania, grać coraz pięknej. Trzeba przygotowywać się do występów we własnym środowisku a w przyszłości … wszystko przed nami. Chociaż nie jest to proste, tworzymy najbardziej autentyczny, amatorski ruch muzyczny – pro publico bono. Dołączcie do nas.
Materiał zawiera kompilacje tekstów z Internetu na temat uporu dziecka i radzenia sobie z taką postawą ucznia. Adresowany jest do nauczycieli i rodziców. Wymaga weryfikacji, zamieszczony jako materiał o charakterze informacyjnym.
Autor jest nauczycielem ECEKON. W artykule opisuje podstawowe zagadnienia metodyczne i muzyczne do inicjacji nauki gry na trąbce i założenia zespołu instrumentów dętych. Zawiera przykładowe utwory Fanfara I, Fanfara II, Melodia, Rock’n’roll. Nuty utworów zamieszczone są w dodatku nutowym.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 2, 2016, s. 75 – 89.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/numer_nr_88.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autor pracuje w ECEKON. W artykule opisuje swoje doświadczenia z założenia i rozwoju klasy keybordów. Zawiera krótkie charakterystyki uczniów. Zobacz też zakładkę: nauczyciele ECEKON.
W: Wychowanie Muzyczne, nr 2/2016, s. 57 – 61.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/numer_nr_88.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autorka pracuje w Specjalnym Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. W artykule opisuje przebieg procesu przechodzenia od zajęć o charakterze terapeutycznym do zajęć artystycznych. Zmiana formy i treści zajęć wynikała z potrzeb osób podopiecznych i ich muzycznego i osobistego rozwoju.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 2, 2016, s. 34 – 47.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/numer_nr_88.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autorka pracuje w ECEKON. Uczy grać na harfie, skrzypcach, cytrze, instrumentach sztabkowych. W artykule opisuje rozwój muzyczny i ogólny swoich uczniów. Zobacz też zakładkę: nauczyciele ECEKON.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 2, 2016, s. 48 -56.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/dla_zarejestrowanych_nrz_89.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Artykuł zawiera uwagi metodyczne do nauki gry na instrumentach sztabkowych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zawiera przykłady nutowe.
W: Wychowanie Muzyczne, nr 2/2016, s. 90 – 98.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_50.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autorka, pedagog w warsztatach terapii zajęciowej w Głogowie, dzieli się swoimi spostrzeżaniami na temat osiągnięć i możliwości dalszego rozwijania kultury artystycznej w tym środowisku.
W: Wychowanie Muzyczne, nr 3, 2016, s. 24 – 26.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/materialy-lt-br-gt-dla-zarejestrowanych_z_34.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autor opisuje swoje doświadczenia w nauce gry na gitarze przy pomocy przygotowanychprzez siebie materiałów.
Zobacz: Wychowanie Muzyczne – nr 3, 2016, s. 18 – 23.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/numer_nr_89.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autorka przedstawia historię powstania, charakteryzuje zespół i udział zespołu w różnych wydarzeniach społecznych, w tym związanych z kulturą artystyczną osób z niepełnosprawnościami.
W: Wychowanie Muzyczne – nr 3, 2016, s.30 – 33.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/dla_zarejestrowanych_nrz_89.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autorka jest nauczycielką w szkole specjalnej w Gdańsku, inicjatorką i organizatorską konkursu. W artykule opisuje założenia, uwarunkowania realizacji i dorobek konkursu.
W: Wychowanie Muzyczne, nr 3, 2016, s. 34- 36.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/numer_nr_89.html
Login: ecekon
Hasło: ecekon
Autorka jest matką Agaty, która uczy się gry na fortepianie w ECEKON. Opisuje swoje doświadczenia związane z edukacją muzyczną córki.
W: Wychowanie Muzyczne. nr 2, 2016, s. 62 – 65.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_50.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Autor jest redaktorem naczelnym Wychowania Muzycznego. Artykuł zawiera krótkie charakterystyki działalności kulturalnej, głównie muzycznej i teatralno-muzycznej, jakie mają miejsce w placówkach opiekuńczych dla osób z niepełnosprawnością na terenie Polski. Większość opisów dotyczy działań w Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.
W: Wychowanie Muzyczne, nr 3, 2016, s. 34 – 36.
Czytaj: http://www.wychmuz.pl/materialy-lt-br-gt-dla-zarejestrowanych_z_34.html
login: ecekon
hasło: ecekon
Artykuł opublikowany na portalu: kultura.trójmiasto.pl – zawiera charakterystykę działalności Orkiestra Vita Activa i ECEKON oraz zdjęcia i filmy związane z koncertem jubileuszowym – 20 lat Orkiestry Vita Activa.
Czytaj i zobacz: http://kultura.trojmiasto.pl/Niepelnosprawni-muzycy-brawurowo-zagrali-w-Filharmonii-n101315.html
Artykuł zawiera krótką charakterystykę działalności Orkiestry Vita Activa.
Zobacz: Pielgrzym. Nr 2/2016, s. 24 – 26.
Adres redakcji: http://www.pielgrzym.pelplin.pl/
Wywiad z Ryszardem Popowskim na temat działalności ECEKON i Orkiestry Vita Activa. Uwagi na temat uwarunkowań kulturalnych i społecznych rozwoju kultury artystycznej w środowisku osób z niepełnosprawnościami.