Edukacja społeczna
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych z 2006 roku, została ratyfikowana przez Polskę w 2012 roku. Konwencja składa się z trzech zasadniczych części. W pierwszej określone są cele uchwalenia konwencji, w drugiej postanowienia dotyczące praw, w trzeciej uregulowania dotyczące wprowadzenia Konwencji w życie.
Wdrożenie Konwencji jest monitorowane przez powołane w tym celu wyspecjalizowane organizacje ONZ o szczeblu: krajowym, regionalnym (np. Europa) i światowym.
W Polsce zajmuje się tymi zadaniami:
Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych
zobacz: http://www.pfon.org/o-nas
zobacz: https://www.facebook.com/pfon.org/
Organizacja o zasięgu europejskim, reprezentująca 80 mln. osób to:
Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych
European Disability Forum (EDF)
zobacz: http://www.edf-feph.org
Na poziomie światowym 50 organizacji zrzesza:
Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (IDA)
///
Zobacz, udział ECEKON w obradach PFON: Warszawa lipiec 2016.
///
Artykuł 30
Udział w życiu kulturalnym, rekreacji, wypoczynku i sporcie
- Państwa Strony uznają prawo osób niepełnosprawnych do udziału, na zasadzie równości z innymi osobami, w życiu kulturalnym i podejmą wszelkie odpowiednie środki w celu zapewnienia, że osoby niepełnosprawne:
(a) będą miały dostęp do materiałów w dziedzinie kultury w dostępnych dla nich formach,
(b) będą miały dostęp do programów telewizyjnych, filmów, teatru i innego rodzaju działalności kulturalnej, w dostępnych dla nich formach,
(c) będą miały dostęp do miejsc działalności kulturalnej lub usług z nią związanych, takich jak teatry, muzea, kina, biblioteki i usługi turystyczne oraz, w miarę możliwości, będą miały dostęp do zabytków i miejsc ważnych dla kultury narodowej.
- Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu zapewnienia, że osoby niepełnosprawne będą miały możliwości rozwoju i wykorzystywania potencjału twórczego, artystycznego i intelektualnego, nie tylko dla własnej korzyści, ale także dla wzbogacenia społeczeństwa.
- Państwa Strony podejmą odpowiednie środki, zgodne z prawem międzynarodowym, w celu zapewnienia, że przepisy chroniące prawa autorskie nie będą stanowiły nieuzasadnionej lub dyskryminacyjnej bariery dla osób niepełnosprawnych w dostępie do materiałów w dziedzinie kultury.
- Osoby niepełnosprawne będą uprawnione, na zasadzie równości z innymi osobami, do uznania ich szczególnej tożsamości kulturowej i językowej, w tym języków migowych i kultury osób niesłyszących, a także do uzyskania wsparcia w tym zakresie.
(tu pominięte zapisy o rekreacji, wypoczynku i sporcie)
Pełny tekst Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych – pobierz:
Konwencja-Praw-Osób-Niepełnosprawnych-pdf
Cykl – Koncerty gdańskie
Podczas zajęć uczniowie korzystają z Gdańskiej Szafy – jest to zbiór książek, albumów, map i rekwizytów dotyczących dawnego i współczesnego Gdańska oraz jego związków z morzem. W ramach cyklu odbył się konkurs wiedzy o Gdańsku i kilka koncertów w Domu Uphagena – oddziale Muzeum Historycznego Miasta Gdańska przy Długim Targu, w Sali Wety Ratusza Głównomiejskiego, w sali Ratusza Staromiejskiego.
Barbara Milewska podczas Koncertu Gdańskiego w Domu Uphagena.
Wokół ECEKON i ul. Aksamitnej.
Zabytki Drogi Królewskiej.
Mało znane zabytki.
Gdańskie Ave Maria.
Jak dojechać do … komunikacją miejską w Gdańsku.
Parki i ogrody w Gdańsku.
Zobacz cykl 9 filmów, w którym uczniowie ECEKON opowiadają o Parkach i ogrodach w Gdańsku. W filmach występują też soliści instrumentaliści i wokaliści.
Znam swoje prawa – Konwencja ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.
Zajęcia prowadzi aktorka, śpiewaczka i przewodnik po Gdańsku – Irena Jasman.
Wernisaże
Iwona Krzysztoń Po prostu jestem
///
Małgorzata Róg i Jan Misiek Latające
///
Michał Błażejczyk Pocztówkowe podróże
Poprawa komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami – zobacz:
Zasady redagowania łatwego tekstu
Na zdjęciach jeden z pierwszych spacerów ulicami Gdańska, podczas którego uczniowie ECEKON publicznie wypowiadali się na temat spotykanych zabytków.