Instruments

  • fortepian
  • kontrabas
  • klarnet
  • saksofon
  • tuba
  • sakshorn
  • trąbka
  • akordeon
  • cytra
  • harfa
  • ksylofon
  • marimba
  • dzwonki koncertowe
  • sztabki
  • instrumenty niemelodyczne
  • skrzypce
  • wibrafon
  • keyboard
  • Jak gramy na fortepianie.

    Na fortepianie zawsze gra się na siedząco. Do grania na fortepianie trzeba umieć posługiwać się palcami obu rąk. W wyjątkowych wypadkach co najmniej w jednej ręce trzeba umieć wyodrębnić palce, najlepiej w prawej. Ręce grają niezaleznie, każda co innego. Trzeba umieć to rozdzielić. Klawiatura nie jest oznaczona i należy zapamiętać układ dźwięków, ale powtarza się on kilka razy. W grze zaawansowanej posługujemy się pedałami, ale długi czas nie jest to konieczne. Można grać na pianinie elektronicznym, które ma taką samą klawiaturę jak pianino akustyczne i dobre brzmienie. Na fortepianie można bardzo dobrze grać bez patrzenia na ręce i klawiaturę.

    Jak w muzyce wykorzystujemy fortepian.

    Na fortepianie wykonujemy utwory solowe lub wykorzystujemy go do akompaniowania. Ze względu na walory brzmieniowe, już proste utwory muzyczne grane na fortepianie brzmią dojrzale. Fortepian jest instrumentem bardzo uniwersalnym. Gra się na nim muzykę ze wszystkich epok w bardzo różnej stylistyce. Zarowno utwory klasyczne jak i jazzowe. Często jest wykorzystywany jako instrument towarzyszący. Fortepian i pianino w pomieszczeniach przesuwa się na kółkach. Podczas koncertow, gdy na miejscu nie ma instrumentu tradycyjnego dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie pianina elektronicznego, które nie jest ciężkie i łatwo można je przewieźć.

    Na fotografii Agata i Karina przy fortepianie.

    IMG_8253

    IMG_0717

    IMG_0719

  • Jak  gramy na kontrabasie.

    Na kontrabasie gra się na stojąco. Wyjątkowo na siedząco. Lewa ręka przyciska grube struny (4) natomiast prawa szarpie struny (gra pizzicato) lub gra smyczkiem (arco). Jedna ręka od drugiej jest bardzo oddalona – lewa koło głowy, prawa koło bioder. Mimo dużych rozmirów instrumentu gra nie wymaga siły. Potzrebna jest dobra orientacji, gdzie dokładnie ustawić palce lewej ręki na strunach. W ECEKON stosujemy dyskretne znaczniki ułatwiające grę właściwych dwięków. Podczas gry należy obserwować, kontrolować głównie rękę lewą, która wybiera dźwięki. Gra pizzicato prawą ręką jest łatwa. Gra smyczkiem wymaga dłuższej nauki. Początki nauki są łatwe, już po opanowaniu kilku dźwięków można dołączyć do zespołu i grać proste partie. Gra artystyczna wymaga dłuższej pracy, jak w nauce gry na każdym instrumencie.

    Jak w muzyce wykorzystujemy kontrabas.

    Kontrabas gra niskie i bardzo niskie dźwięki. Tworzą one podstawę, można powiedzieć fundament utworu muzycznego.  Na kontrabasie można także grać utwory solowe. Najczęściej kontrabas jest instrumentem akompaniującym w zespołach kameralnych, jazzowych, ludowych.  Najprostsza gra na kontrabasie to gra kilku, czasem kilkunastu dźwięków, ułożonych w schematy. Powtarza je się kilka razy. Na kontrabasie można też grać w sposób wirtuozowski improwizując – jak w jazzie. Kontrabas jest instrumentem dużym, ale nie jest ciężki, waży mniej więcej tyle co tuba, czyli około 6 kg.

     

    IMG_0699

    Mocowanie strun u góry i maszynka do ich strojenia.

    IMG_0709

    IMG_4069

    Podstawek z czterema strunami. Nad podstawkiem gra się smyczkiem.

    IMG_4068

  • Jak gramy na klarnecie.

    Na klarnecie gramy na stojąco, można też grać na siedząco, ale to jest mniej wygodne. Instrument trzymamy oburącz jednocześnie naciskając klapy, lub zakrywając otwory palcami. Instrumnet nie jest ciężki ale ma tylko jedną podpórkę – podtrzymujemy go na specjelnym zaczepie kciukiem prawej ręki. Z tego powodu gra jest znacznie trudniejsza od gry na saksofonie – wymaga więcej zręczności palców. Podczas gry nie widać ułożenia palców. Zadęcie jest podobne jak podczas gry na saksofonie, ale też nieco różni się, wymaga większej precyzji. Dżwięk klarnetu jest bardziej miękki i śpiewny niż dźwięk saksofonu.

    Jak wykorzystujemy klarnet w muzyce.

    Na klarnecie można grać bardzo różne melodie, zwłaszcza z muzyki klasycznej, ludowej i każdej innej. Klarnet jest doskonałym instrumentem do gry zespołowej. Gra się na nim partie solowe i głosy towarzyszące. Ponieważ jest niewielki i lekki, jest bardzo poręczny i łatwo go zawsze mieć przy sobie.

    IMG_0792

    IMG_0803

    IMG_0794

  • Jak gramy na saksofonie.

    Na saksofonie altowym gramy na stojąco, można też grać na siedząco, ale jest to niewygodne. Saksofon jest zawieszony na specjalnym pasku a dodatkowo kciuk prawej ręki podtrzymuje instrument. By wydobyć dźwięk należy dmuchać w szczelinę między ustnikiem a stroikiem (cienką trzcinką). (Dźwięk powstaje na tej samej zasadzie co dmuchanie na krawędź kartki.) Zadęcie w trzcinowy ustnik jest dosyć łatwe i bardzo szybko można to opanować. Gra się oburącz wszystkimi palcami (z wyłączeniem kciuka prawej dłoni, który podpiera instrument).  Gra się naciskają klapy. Na początku wszystkie ruchy palców są łatwe, uczymy się ruchu kolejnych palców: naciśnij, puść. Gra zaawansowana wymaga bardziej złożonych kombinacji między palcami, ale do tego dochodzi się etapami. Gra prostych melodii jest przystępna. Na saksofonie gramy bez kontroli wzroku, na wyczucie, wszystko jest „pod palcami”, które na początku nauki nie zmieniają położenia.

    Jak w muzyce wykorzystujemy saksofon.

    Na saksofonie gramy bardzo różne melodie. Saksofon najczęściej stosowany jest w grze zespołowej do grania głównych melodii, często pełni rolę instrumentu solowego. Równie często wykorzystaywany jest ako instrument towarzyszący. Dosyć łatwo można go przenosić, mieści się w średniej wiekości futerale.

     

    IMG_4049 IMG_4050IMG_0789

  • Jak gramy na tubie.

    Na tubie gra się na siedząco, trzymając instrument na kolanach. Do bardzo duży i dosyć ciężki instrument, waży około 4 kg. Na tubie gra się tak samo jak na trąbce czy sakshornie, naciskając palcami prawej ręki trzy wentyle. Na zdjęciu tuba z dodatkowym czwartym wentylem, który ułatwia grę osobom zaawansowanym. Podczas gry na tubie nie widać ręki i palców, które naciskają wentyle. Zadęcie jest inne niż na trąbce czy sakshornie. Jest bardzo „luźne”, przypomina parskanie konia. Trzeba używać znacznie więcej powietrza. Początki nauki są dosyć łatwe, jeżeli ma się trochę siły by wykonać zadęcie.

    Jak w muzyce wykorzystujemy tubę.

    Tuba gra bardzo niskie dźwięki. Na tubie można grać melodie, ale praktycznie używa się jej jako instrumentu akompaniującego w grze zespołowej. Szybko można dołączyć do zespołu.Ponieważ instrument jest dosyć duży,  jest nieporęczny. Waży około 5 kilogramów. Trudno go przenosić, transport wymaga pewnego wysiłku.

     

    IMG_4042

    Cztery duże klapy do zmiany dźwięku. Wystarczy je lekko nacisnąć: jedną, dwie, trzy. W grze podstawowej uzywa się trzech.

    IMG_4041

    Tuba – widok ogólny.

    IMG_4044

    Czara głosowa tuby. Duża średnica potrzebna dla brzmienia niskich dźwięków.

  • Jak gramy na skashornie.

    Na sakshornie można grać na siedząco, opierając instrument na kolanach. Można też grać na stojąco. Można też instrument zawiesić na szyi korzystając z zawieszki z karabińczykiem. Gra się podobnie jak na trąbce, naciskają trzema palcami prawej ręki trzy wentyle. Zadęcie (dmuchanie w ustnik) jest lżejsze (mniej ściskamy wargi) niż na trąbce. Podczas gry na sakshornie nie widać ręki, która naciska wentyle.

    Jak wykorzystyjemy sakshorn w muzyce.

    Sakshorn brzmi niżej niż trąbka, ma cieplejsze brzmienie. Na sakshornie gra się melodie, ale najczęściej wykorzystuje się go do grania drugiego głosu w grze zespołowej. Wówczas na sakshornie gra się krótsze, zwykle łatwiejsze partie.  Instrument jest dosyć lekki, łatwo go można przenosić i przewozić.

     

    IMG_4045 IMG_4046

  •  

    Jak gramy na trąbce.

    Na trąbce zwykle gramy na stojąco, ale można też grać na siedząco. Trąbka waży około pół kilograma i podtrzymujemy ją oburącz. W tym trzy palce prawej ręki naciskają wentyle. Nie wymaga to wysiłku a ruch jest bardzo łatwy. Dźwięk wydobywamy lekko ściskając wargi i dmuchając tak by “trąbiły” czyli drżały. Można tego spróbować bez instrumentu. Gra w podstawowym zakresie nie wymaga wysiłku i jest powszechnie przystępna. Gra wirtuozowska wymaga wielu lat nauki.

    Jak w muzyce wykorzystujemy trąbkę.

    Na trąbce gramy bardo różne melodie. Najczęściej na trąbce gra się w zespołach. Wykorzystywana jest w orkiestrach symfonicznych, orkiestrach detych, w zespołach jazzowych, ludowych, w zaspołach muzyki dawnej. Doskonale trąbka brzmi w duecie z fortepianem. Trąbkę przenosimy w małym futerale, jest to instrument bardzo poręczny, łatwym do przenoszenia i zabierania na występy.

     

    IMG_4047

    IMG_4048

  • Jak gramy na akordeonie.

    Na akordeonie zazwyczaj gra się na siedząco. Wyjątkowo można grać na stojąco. Akordeon przypięty jest do grającego specjalnymi pasami, które stabilizują instrument i uwalniają ręce. Prawa ręka gra na klawiaturze takiej jak na keyboardzie, miękkiej. Natomiast lewa ręka porusza miechem wydobywając dżwięki i gra naciskając guziki po stonie akordowej, zwykle grając akompaniament. Na akoreonie gramy nie widząc obu rąk. Można stosunkowo szybko nauczyć się grać. W podstawowym zakresie jest instrumentem bardzo przystepnym.

    Jak w muzyce wykorzystujemy akordeon.

    Instrument nadaje się do muzykowania domowego, grania muzyki popularnej, akompniamentów do piosenek. Znajduje zastosowanie w każdym rodzaju muzyki. Ma bardzo bogatą literaturę artystyczną. Często wykorzystuje się akordeon w zespołach różnego rodzaju. Często wykorzystywany jest przez kapele ludowe.

     

    IMG_4066 IMG_4067

  •  Jak gramy na cytrze.

    Na cytrze gra się na siedząco, trzymając instrument na kolanach albo lepiej na niewielkim ale stabilnym stole. Prawa ręka szarpie struny przy pomocy pierścienia z haczykiem, który zakłada się na kciuk i podtrzymuje palcem wskazującym. Lewa ręka gra potrącając struny ułożone w kilku grupach, tak odpowiednio nastrojonych, by grały konkretne akordy. Lewa ręka też może grać pierścieniem, by było łatwiej zaczepić struny. Struny po stronie melodycznej (po prawej stronie instrumentu) ułożone są chromatycnzie, czyli wszystkie 12 dźwięków po kolei. Łatwo można obserwować grę obu rąk. Gra prawą ręką wymaga uwagi ze względu na bliskość strun i brak ułożenia w grupy (jak na klawiaturze) czy kolorów (jak na harfie). By ułatwić grę, struny są podpisane zarówno literowo (nazwami dźwięków)  jak i nutami.

    Jak w muzyce wykorzystujemy cytrę.

    Cytra powstała jako popularny instrument do domowego muzykowania, głównie grania melodii piosenek i akompaniawania do śpiewu. Na cytrze można grać melodie z akompaniamentem akordowym. Cytra koncertowa, o odmiennej konstrukcji, nadaje się do gry solowej, koncertowej. Cytra akordowa, która nie ma części meldycznej, pozwala na łatwe wykonywanie akordów. Współcześnie cytra może być stosowana w zespołach, wprowadzając ciekawe brzmienia melodyczne i/lub akordowe. Wymaga częstego strojenia a w tym obecnie pomagają elektroniczne kamertony. Jest niewielka, można ją łatwo przenosić.

    IMG_4054

    IMG_4051

  • Jak gramy na harfie.

    Na harie gra się na siedąco, trzymając instrument między kolanami. Harfę umieszczamy i lekko opieramy na prawym ramieniu, dzięki temu obie ręce mają dostęp do strun z dwu stron instrumentu. Struny umieszczone sa jedna koło drugiej w równych odstępach, tak jakby to były tylko białe klawisze na fortepianie. Struny wyróżniają się kolorami co ułatwia orientację. Struny grające dźwięk c mają kolor czerwony a dźwięk f czarny. W harfie haczykowej (jak na zdjęciu) dźwięki można przestrajać specjalnymi haczykami u góry instrumentu.Harfy koncertowe do zmiany dźwięków mają system pedałów. Do gry na harfie  potrzebna jest co najmniej jedna ręka sprawna, w której można wyodrębniać palce. Można efektywnie grać proste partie na harfie grając tylko ksiukiem. W razie potrzeby harfę można trzymać odwrotnie (na lewym ramieniu) by ręka sprawniejsza była po stronie melodycznej – czyli bliższej tułowia. Podczas gry można obserwować grę obu rąk.

    Jak w muzyce wykorzystujemy harfę.

    Harfa najczęsciej jest wykorzystywana jako instrument orkiestrowy. Jej charakterystyczne brzmienie jest bardzo dobrze słyszalne. Harfa stosowana jest też w kameralistyce i w wykonywaniu muzyki solo. Zazwyczaj prawa ręka gra melodie a lewa ręka akompaniuje na strunach basowych.  Na harfie można grać utwory solowe, melodie, melodie z akompanientam. Harfa doskonale nadaje się do gry w zespołach, dodaje muzyce bardzo bogatego kolorytu. Mimo swych rozmiarow harfa haczykowa (jak na zdjęciu) nie jest ciężka tylko nieporęczna.

     

    IMG_4056

    IMG_4057

    IMG_0776

  • Jak gramy na ksylofonie.

    Instrument sztabkowy, na którym gramy uderzając pałeczkami.

    Jak w muzyce wykorzystujemy ksylofon.

    Najczęściej jest używany w grze zespołeowej. Na ksylofonie można też grać utwory artystyczne z towarzyszeniem orkiestry czy fortepianu.

    IMG_7481

  •  

    Jak gramy na marimbie.

    Instrument sztabkowy, znacznie większy od ksylofonu. Gramy pałeczkami uderzając w sztabki. Ze względu na rozmiary sztabek, gra jest łatwa w podstawowym zakresie.

    Jak w muzyce wykorzystujemy marimbę.

    Brzmienie marimby jest bardzo ciepłe, miękkie. Przynosi skojarzenia egzotyczne. Na marimbie można grać solowo, z towarzyszeniem zespołu lub orkiestry. Wirtuozi marimby grają używając czterech pałeczek, po dwie w każdej ręce. Na fotografii Małgorzata Róg sprawdza jak brzmi  nowo zakupiona marimba.

    IMG_9469 IMG_9472 IMG_9474 IMG_9475

  • Jak gramy na dzwonkach koncertowych.

    Instrument sztabkowy na którym gramy pałeczkami, niekiedy szklanymi (z tworzywa). Dzwonki koncertowe – niekiedy jako czelesta

    Jak w muzyce wykorzystujemy dzwonki koncertowe.

    Głównie jako instrument melodyczny o charakterze kolorystycznym.

    To nie sa dzwonki tylko metalofon.

    IMG_7464

  • Jak gramy na sztabkach.

    Sztabki to pojedyncze płytki drewniane lub metalowe – zawierają jeden dźwięk. Gramy na nich pałeczkami dobierając ich wielkość i materiał główki do wielkości sztabki. Zazwyczaj układamy kilka wybranych sztabek koło siebie w taki sposób, by łatwo było wykonać potrzebną partię muzyczną.

    Jak w muzyce wykorzystujemy sztabki.

    W latach 50 ubiegłego wieku Carl Orff, kompozytor i pedagog, wraz z grupą współpracowników stworzył instrumenty sztabkowe przeznaczone do celow edukacyjnych. Sztabki to instrument edukacyjny. Służy do rozpoczęcia nauki muzyki małych dzieci. Ze względu na przystępność gry na sztabkach są one doskonałym instrumentem inicjującym naukę muzyki z niektórymi osobami z niepełnosprawnością.

    IMG_7469IMG_7312

  • Jak gramy na perkusyjnych instrumentach niemelodycznych.

    To zestawy perkusyjne, i wiele innych.W tej grupie wyróżniają się kotły, które można nastroić.

     

    Jak w muzyce wykorzystujemy perkusyjne instrumenty niemelodyczne.

    Ta grupa instrumentów pełni dwie role. Wzmaga pulsacje i rytmizuje utwór muzyczny. Inne wprowadzają pojedyncze efektowne brzmienia.

    IMG_7472

    IMG_7466

  • Jak gramy na skrzypcach.

    Na skrzypcach gramy …

    Jak w muzyce wykorzystujemy skrzypce.

    Bardzo różne zastosowania.

  • Jak gramy na wibrafonie.

    Wibrafon to instrument sztabkowy, metalowy. Gramy na nim pałeczkami, dwiema lub czterema,  o bardzo różnych główkach. Rodzaj pałeczki wpływa na charakter brzmienia. Cechą brzmienia wibrafonu (stąd nazwa) jest wibrujący dźwiek, który powstaje przez obrót szkrzydełek w rurach rezonansowych. Prędkość obrotu można regulować, co wpływa na szybkość charakterystycznego kołysania się dźwięku.

    Jak w muzyce wykorzystujemy wibrafon.

    Wibrafon często stosowany jest w muzyce jazzowej. Na wibrafonie można wykonywać złożone utwory wykorzystując jednocześnie cztery dźwięki. Ze względu na walory brzmieniowe, intensywny i długo wybrzmiewający dźwięk, już proste melodie, czy proste utwory brzmią bardzo efektownie.

  • Jak gramy na keyboardzie.

    Keyboard ma klawiaturę taką jak fortepian ale skala instrumentu jest znacznie mniejsza. Klawiatura keyboardu jest miękka, co oznacza, że nie stawia oporu jak w fortepianie czy pianinie. Można grać używając niewielkiej siły ale też wymaga to zręcznosci, by nie potrącać sąsiednich klawiszy. Na keyboardzie można grać jedną ręką. Na klawiaturze keyboardu można grać bez kontroli wzroku. Natomiast wykorzystanie wielu możliwości brzmieniowych wymaga posługiwania się licznymi przyciskami, slajderami i często wymaga czytania informacji wyświetlanych na wyświetlaczu. Część z tych funkcji można opanować bez kontroli wzroku. Na ogół na keyboardzie gra się w ten sposób, że prawa ręka gra melodię a lewa obsługuje automaty akompaniujące. Automaty te wykonują akordy w róznych figuracjach, wstępy i zakończenia utworu, akompaniamenty rytmiczne w różnych stylach muzycznych. Keyboardy mają wbudowane bardzo bogate banki barw dżwięku. Są to brzmienia klasycznych instrumentów i brzmienia elektroniczne.

    Jak w muzyce wykorzystujemy keyboard.

    Na keyboardzie gramy podobnie jak na fortepiania z tym ze charakter wykonywanej muzyki i automatyka gry pozwala na uzyskanie eektownych wykonań już przy umiarkowanej sprawności wykonawczej. W grze na keyboardzie w dużym stopniu wykorzystujemy automatykę gry.

    IMG_4064

    Najczęściej do gry solowej.

Wpłać darowiznę dla ECEKON

Kwota:

PLN
KRS 0000081242

Donate donation for ECEKON

Amount:

PLN
KRS 0000081242